Solförmörkelse 20 mars.

Intressant kommer ihåg att jag såg en solförmörkelse när jag var
tonåring, köpte glasögon i tobaksaffären vid hotell Appelberg
i Sollefteå.
Har hört eller läst att man skulle göra hål i ett papper och låta
solen lysa mot ett annat papper.
Sagt och gjort, eftersom jag inte införskaffat ett dyrt (ca 1000:-)
filter för att fota förmörkelsen så får det bli som det blir.
Skönt i solen vid husväggen, tillbringade 2½ timme där.
Tyvärr fungerade det inte detta med hål i ett papper.
Tog på mej dubbla glasögon för att inte skada mina ögon.
Det fungerade inte heller, solen är för skarp. Fick nöja mej
med att fota när solen gick i moln.
Men oj vad kallt det blev när förmörkelsen var som störst.
 
Det fans andra som lyckades, här ett par nedladdningar.
Foto: Niclas Persson, den övre
Foto: Cristina Paulin Casplin, den nedre
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0