Föreställningen "Sollefteå flickorna".

Vi var lite tagna jag och Arne när vi kom hem lördag eftermiddag.
Vi hade sett den sista föreställningen kl. 15.00, som slutade 18.00
med fika paus på 20 minuter. Fantastiskt.
 
Duktiga skådespelare, flickorna som spelade Gerda och Ester
spelade ut verkligen, en annan som gjorde starkt intryck var
farmor spelad av Vera Nordin, vilket minne trots sin höga ålder.
Jörgen Åslund har jag alltid gillat, alla var bra, barnen inte minst.
 
Manus, musik, scenografi - Håkan Rudehill.
Regi- Ulla Lyttkens
Producent- Gunilla Rudehill
Regiassistent- Mimmi Johnsson
 
Döm om min förvåning när man har med namn som faster Beda,
Sigrid och manufakturaffären (Vitvaruaffären). Min Pappas faster
som hette Beda Nylén, hos henne bodde Sigrid Lundholm och som
tog över Vitvaruaffären, vet ej om hon var med om någon olycka
eller annat för jag minns att hon gick med kryckor. Sigrid hade
ett eget rum innanför faster Bedas stora sovrum. Sigrids porslinfärger
som jag haft i alla år gav jag bort i fjol till en dam som håller kurser
och sysslar med porslinmålning. Många minnen har jag av faster Beda,
var ganska ofta hos henne, satt även hos henne när hon låg på sin
dödsbädd hemma i lägenheten efter att min pappa rått henne att
sälja den stora villan.
 
Nu några bilder från föreställningen.
Så här såg scenen ut utan skådespelarna.
Orkester med kör. 
 
Ester 24 år, spelad av Emma Engqvist, servitris på Berggrens konditori.
Gerda 22 år, spelad av Fanny Davidsson, skandal när hon blir avmålad endast
iklädd ett pärlhalsband som hängs ut på Hotell Appelbergs.
Lektor Ossian Berglund, spelad av Jörgen Åslund, här med skandaltavlan.
Stränga farmor, spelad av Vera Nordin.
Gillade det här med vita ballonger.
Hemvärnets tippspromenad 3 sep 1939 står det på banderollen.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0