Skogshuggargryta.

 
 
Det kom en tidning i måndags, hette nånting på Ångermanland,
mycket reklam om företag mm.
Men så fanns där två recept bl a Skogshuggargryta som jag
blev tänd på att pröva.
 
4 port. ca 30 min.
400 gr nötfärs eller älgfärs (som jag tog)
1 st stor lök
2 msk smör
300 gr färska champinjoner (hade inga så jag
tog trattkantareller)
2 dl vatten
1 msk kalvfond (hade inte jag så det blev kycklingfond)
2 st morötter, skurna i skivor (jag tog tre)
4 dl rå potatis i bitar (höftade)
1 dl grädde
1 tsk soja
0,5 dl créme fraiche
1 tsk salt, 2 krm svartpeppar
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin (hade inte jag så det fick vara)
 
Bryn färs och hackad lök i smöret, ner i en gryta.
Bryn champinjonerna delade i bitar, tillsätt i grytan.
Späd med vatten och buljong, tillsätt grädde, soja
créme fraiche, salt och övriga kryddor.
Blanda ner morötter och potatis.
Låt grytan koka upp och sjuda under lock i ca 15 min.
Smaka av och servera med sallad och bröd.
 
Recept på ett gott och enkelt bröd har jag här på bloggen
under 2013 februari.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0