Buffé på födelsedagen den 18 feb.

Här kommer recept på tjälknöl.

Tjälknöl.
 1-1½ kg fruset älgkött, (brukar inte väga, tar lämplig bit i fysen som vid packningen är ihopbunden med bomullssnöre).
 6 dl vatten
1½ hg salt
1 tsk socker
½ krm saltpeter

Sätt in det fusna köttet i 75 gr i ugnen i 12 tim.
(Brukar göra det över natten.)
Blanda lagen och låt köttet ligga i det i 5 tim.
Tjälknöl på rostbiff fr älg.
Jag gjorde två sorter potatissallad, sockerärter gott till.
Ostpajer.
Små ostpajer på västerbotten ost, serverade cremfraiche och röd finkornig rom på dem.
Kycklingspett.
Färdiga kycklingspett, bara att tillaga i ugnen.
Bröd jag bakat.
Bakade franskbröd att bryta själv med två sorter valmofrön.
Till brödet hade jag silat fil som blev mjukost, smaksattes med vitlök i hälften
och paprika i andra hälften. Fanns smör om man ville ha det.
Syltlök och smågurkor gott till.

Glömde att fota tårtan och kakorna, men på biskvierna har jag en bild sedan tidigare.Färdiga beskvier.

Kommentarer
Postat av: Cia

Ser verkligen hur gott ut som helst, där missade man något :)

2011-02-25 @ 21:39:13
URL: http://www.julia.egmont.se/Matilda/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0