Laxnot vid Överlännes.

Söndagen den 5 september for jag och Arne samt Lena (Arnes syster) och Erik även Eriks syster och hennes man Bosse till laxnoten i Överlännes.
Jag ville försöka få tag på en liten lax på 2-3 kg.,
Kom hem med en på nästan 2kg och en på ca 6 hg.
Micke som jagar hos oss drar noten med en kompis.

Notdragning.

Minnen från barndommen väktes, jag var hela dar hos notgubbarna på Ingerstaön när jag var barn vi hade sommarstuga i Ingersta.
Det var bönderna som drog laxnot varannan timme dygnet runt, fruarna kom ner med mat och jag städade
i notstugan och försökte göra som gubbarna att spotta på långt håll i öppna spisen när de inte var inne i stugan.
Ibland ringde det på en klocka på en stolpe, det var besökare som ville komma och titta, jag rodde över det smala sundet och fick 10 öre i belöning, ofta var det en man som kunnde ro tillbaka för båten var tung.
På den tiden var laxarna stora, ofta över 30 kg.
Många hjälpte till.
Här är det många som vill hjälpa till.
Micke.
Micke.

Man som bastat.
Tydligen höll några män på att basta i en stuga bredvid notenplatsen, för helt plötsligt visade sej en
massa nakna karlar som gick  ner i älven och tog sej ett dopp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0