GOD JUL TILL ER ALLA.

Typiskt att det när det blir kallt -28,9 skall bli problem med shuntreglaget på pannan.
Som tur är har vi öppenspis så det blev att elda där.
Tilda blev väldigt intresserad av den sprakande brasan. Vi eldar ju med ved i pannan och det blir så varmt att öppenspisen inte används så ofta.
Det kom en kille från en firma och sa att det gick att elda i pannan, han skulle  beställa en ny shunt, det var tydligen ett vanligt problem.
Tilda intresserad av elden och nyfiken på godiset.

I går när Arne såg på ishockey, beslöt jag att göra godis, hade först tänkt att utesluta det.
Tilda blev fundersam om det var till henne, så det blev att ställa skålarna i ett skåp.

GODIS RECEPT.

Godis 1.

1 kaffekopp grädde
2 kaffekoppar socker
1 tsk cacao

kokas under omrörning
ganska länge, tills det sockrar sej på kanterna.
Tllsätt ca 1 msk margarin.
Hälls ut på plåt med smörpapper.
Brytes i bitar sedan det kallnats. 

GODIS 2.
Tog jag ur  ICAs tidning som i sin tur taget det ur Ernst Kirchsteigers bok. En knäck som man inte häller i knäckformar utan på en plåt med bakplåtspapper.
1½ dl grädde
2 dl socker
1½ dl ljus sirap
Hälles i en mikrotålig skål med hög kant. Kör i 10-12 min. Prova i kallt vattenbad.
(Receptet föreslog flera sorters nötter men jag hade bara hasselnötter.)
1 dl hackade hasselnötter.
1 msk smör. 
Brytes i bitar sedan det kallnats.

GOD JUL

Kommentarer
Postat av: Ann Gotttfridsson

God Fortsättning! Ser att du har systrarnas recept på julgodis och ibland så är det helt hopplöst att få till då små godbitarna! I år har jag inte ens provat för förra året blev de lyckade! Härligt med kyla och snö som även vi i Stockholm får njuta av i år! Kram och Gott Nytt År!Ann

2009-12-27 @ 16:56:59
URL: http://www.coachann.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0