Malte Nyberg XII.

Har alltid varit en stor beundrare av Malte Nyberg XII.

I lördags öppnade en separatutställning på biblioteket i Kramfors,
i närvaro av XII själv och hans kamrat målaren Olle Gustavsson som en gång i tiden var hans elev.  
Jag kom några minuter efter 12.00 så det var redan fullt med människor.
Det var lättare att titta på tavlorna när det blev mindre med folk, jag blev förtjust i flera stycken.
Han priser är ganska humana.
Jag skulle tro att även unga personer tycker om hans målarstil.

I lördagens tidningen Ångermanland/Örnsköldsvik Allehanda fanns en bra artikel  av Lars Landström samt snygga foton av Leif Wikberg.

Det fanns en gång i tiden när jag inte hade råd att köpa en tavla av honom.
Sedan kom lite bättre tider, nu har jag två stycken tavlor som jag är mycket förtjust i och skulle gärna vilja en till, men som pensionär är det inte lika lätt.
Min sambo Arne har även han en tavla gjord av XII som han signerar sina tavlor med.

Malte Nyberg XII
En kraftkarl är Malte Nyberg XII, intressant att läsa om hans liv.

Två tavlor

Olle Gustavsson
De hade fått var sin "tron" att sitta på, Olle ser ut att mysa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0