Alla helgons helg.

Fy vilket väder, är det inte dimma så småregnar det.
Det kan inte vara kul och vara helgon med sådant höstväder.

Var och tände ljus på mormors grav. Lite lång stång på ljuslycktan men det är bra
vid mycket snö.
Vi kollade Arnes föräldrars grav, där har vi en lyckta som tänder när det blir mörkt.
Tyvärr var det för ljust när vi var där.

Hoppas lycktan brinner på mina föräldrars grav i Sollefteå.
Allhelgonahelgen

Fick ett recept av Margareta, Arnes brors sambo. Jag tyckte om hennes bullar
Och bad om receptet. Provade att baka de som hon kallade "Snabba winerbröd".
Tyvärr glömde jag de 3 msk socker som skulle vara i, det gjorde ingenting för
det är florsocker i fyllningen.


Snabba wienerbröd. (fått av Margareta).

Ca 20 st

125 g marg.

Ca 425 g vetemjöl. (6½- 7 dl)

3 msk socker

50g jäst

1 dl kaffegrädde

2 ägg

Ägg till pensling

Ugn; 250 gr

Fyllning.

100 g smör

1½ dl florsocker

Ca 1 msk kardemumma

-          Arbeta in marg. I mjölet, tillsätt socker.

-          Smula ner jästen i en bunke, rör ut den med grädde (kall) och tillsätt äggen.

-          Häll detta i mjölblandningen.

Arbeta lätt ihop degen och låt den vila under bakduk 5-8 min

Kavla ut 48 cm x 35 cm, fyllning på och vik i tre delar, skär remsor, snurra till bullar.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0