Oknådat bröd.

Träff med några Röda Kors damer där jag fick lära mej att göra små höns av
tygbitar att hänga i påskris.
En av damerna bjöd på morotsoppa och en annan bjöd på ett hembakat bröd.
Jättegott, fick receptet på brödet, så igår bakade jag det.
Jag gjorde dubbel sats, det sas att bara pensla lite olja på ytorna som möts.
Enkelt att göra, ingen knådning. Det är jäsningen som tar tid.
Oknådat bröd.
½ pak jäst
4 dl ljumet vatten
lite honung
1 dl solrosfrön
1 tsk salt
8 dl vetemjöl (el 9)
Blanda för hand till ganska lös deg
Låt jäsa 1-1½ timme (el. 1½-2)
Tippa ut degen på plåt med bakplåtspapper
Låt jäsa i 20 min medan ugnen värms till 250 gr
Grädda i 15 min
Sänk värmen till 125 gr och grädda ytterligare 45 min.
 
En av damerna bjöd på en god kaka, på den har jag inget recept.
 

Kommentarer
Postat av: gun tollbom

varför ska du sluta med din blogg, den är så trevlig, jag är ofta inne och läser den och kollar på dina recept...hälsningar från mej....

Svar:
Ann-charlotte Pedersson

2013-03-04 @ 22:26:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0