Gott Nytt År

Valde att äta älgfilé på nyårsaftonen.

Gjorde en sås som jag aldrig gjort tidigare samt permesanpotatis som jag också aldrig tidigare gjort.
Nyårsmiddag 
Brynte älgfilén och kryddade med salt och peppar.
In i ugnen 150gr till termometern visade 65gr.
 
Permesanpotatis.

800 g skalad potatis
1 kruka basilika
4 dl permesan
2 äggulor
½ dl olivolja
1½ tsk salt
1 krm svartpeppar
(Jag gjorde ½ sats eftersom vi bara var två, samt tog ytterst lite basilika från frusen variant, är inte så förtjust i basilika).
Högar av moset som får riven permesan över sej  gratinerades i ugn 200gr ca 10 min.

Sås.
2 msk socker
3 msk färskpressad citronjuse
3 dl hönsbuljong
2 dl grädde
majsstärkelse (hade jag inte, tog lite mjöl utblandat i vatten)
salt o svartpeppar
ev mer citronjuse

Smält socker i kastrull (ljusbrunt)
häll i citronsaften, hönsbuljongen o grädde (koka sakta ca 10 min)

Jag hade egna gula herrkovert.

Recepten tagan fr ett reklamblad men gott blev det, ovanligt med syrlig sås istället för rödvinssås.
Ljus i öppenspisen


Kommentarer
Postat av: AnJa

Såg härligt ut! Häruppe åt vi också filé men inte från älg utan från en oxe :-) Till det hade vi kantarellsås, potatisstubbar (som är mums!) och en grönsallad. God fortsättning!

2012-01-01 @ 11:21:01
URL: http://anjson.wordpress.com
Postat av: Cia

Gott Nytt År!!! Vad mysigt det såg ut i öppna spisen.

2012-01-01 @ 15:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0