Rullrån till jul.

Till jul gräddar jag alltid rullrån, de är både goda och roliga att äta. I fjol gjorde jag med hjälp av Arne 4 omgångar. Järnet har jag ärvt efter min mamma.
Rullrån gråddning.
Ett baktips är att använda engångsvantar från apoteket, men bränner sej inte och det går lättare att rulla rånen på pinnen. De använder jag även om jag håller på med mördeg, klappa in mjöl och det går som en dans vid kakbak.

Här kommer min mammas recept.

RULLRÅN.
1 thekopp socker
1 thekopp vatten 
2 thekoppar vetemjöl (+3/4 msk vaniljsocker)
1 thekopp grädde
Visspas ihop (vila 2-3 tim. Det tror jag var förr, inte med det mjöl vi har idag).
Smält 1 dl (50g) smör som hälles i smeten.

Här ett recept jag fått av en kvinna vid namn Ann-Mari som bor i samma by, hon är änka efter Sune och receptet är efter Sunes farmor. (Min första älg sköt jag efter Sunes hund).

2 dl smält smör
2 dl vatten
3 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker

LYCKA TILL OCH TREVLIG LUCIA.

Kommentarer
Postat av: matilda

åh, dom är ju så goda!

2009-12-13 @ 11:50:46
URL: http://dresslikeme.blogg.se/
Postat av: maggan

jag har också bakat rullrån mitt recept har jag fått av mamma, nästan samma som Ann-Maries

2009-12-13 @ 14:19:25
Postat av: anton

hej mormor jag håller med matilda dom e jätte goda ps. Kan du skika din önske lista till mig.

2009-12-13 @ 21:51:09
Postat av: Marléne

Mmmmmmm. Håller tummarna att man får smaka den 22 dec ;o)

2009-12-16 @ 09:29:32
Postat av: Anonym

Tack, det receptet skriver jag ut genast! men jag har inget järn...men det finns kanske i affären...eller om nån vill sälja sitt??

God Jul till er alla kusiner...Ingrid

2009-12-17 @ 14:34:05
Postat av: Ann Gotttfridsson

Åh, de är så fina och jag minns att de som din mamma och min moromor gjorde var suveränt goda! Dina är säkert också supergoda! Hoppas julen blir skön! Kram Ann

2009-12-17 @ 19:54:44
URL: http://www.coachann.nu
Postat av: Lotta

Ingrid-kolla på loppis.

2009-12-18 @ 11:28:33
URL: http://skaret.blogg.se.se
Postat av: Anonym

Ja, har redan kollat loppisarna i närheten men ingen tur ännu. Moster Sylvia hade ett järn men det var inte för rullrån, det ger barndomsminnen dessa rån...Ingrid

2009-12-19 @ 15:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0